Sunday, August 14, 2011

حوار مع صديقي الاسفنجي

في يوم قابلت احد اصدقائي الاسفنجيين و هو مصطلح اطلقه علي من يبني رأيه علي افكار الأخرين بدون البحث و التفكير فهو يمتص افكار الاخرين بدون تغيير و يقتنع بها و دار بيننا هذا الحديث.

الاسفنجي: صباح الخير يا ايمن بيه.

انا : اهو صباح و السلام و ربنا يستر دي ايام سوده و مابيجيش من وراكم خير ابدا.

الاسفنجي: انت لسه بتفكر برجعية كده خلي عندك نظرة بعيدة المدي شوية بص لقدام متبصش تحت رجليك.

انا : لقدام قد ايه يعني؟

الاسفنجي: لما ييجى رئيس و نحكم علي الفاسدين و نرجع الفلوس المنهوبة و لله هتبقي نغنغه.

انا : رئيس ايه و فلوس ايه يا ايها الاسفنجي .. انت عارف معني الانت بتقوله؟

الاسفنجي: طبعا عارف.

انا : فعلا شكلك عارف ..... انت ايه اللى مخليك فخور بالثورة يا ايها الاسفنجي.

الاسفنجي: الثورة دى ثورة شعب ثورة من غير قائد و نجحت و طردت الطغيان و الفساد، و بعد كدة نظفت الشوارع و لونتها.

انا : ياسلام مفيش لها قائد ؟؟

الاسفنجي: ايوه مفيش لها قائد ... مين قائد الثورة فى مصر.

انا : طيب مين قائد الثورة فى ليبيا ومين قائدها فى تونس ومين قائدها فى سوريا ومين قائدها فى اليمن.

الاسفنجي: سكت لحظة  الاسفنجي –و انجعص في جلستة- و قالي انت مش فاهم حاجة دي ثورات شعوب الشعوب شجعت بعض.

انا : تعرف يا ايها الاسفنجي ان الثورات دى كلها لها قائد واحد بس.

الاسفنجي: يعنى ايه؟

انا : يعنى الثورات فى الوطن العربى كلها ثورات مختلقه ثورات مخططة و مدروسة.

الاسفنجي: يعنى ايه؟

انا : يعنى انت من العرائس الماريونت

الاسفنجي: تقصد ايه؟ مش فاهم

انا : روح اسال اللى استغلوا جهلك وزرعوا الحقد في قلبك واشاعوا ان الريس عنده 70 مليار و ساعة الجد كل واحد فيهم قال اصلي سمعت من فلان و فلان سمع من علان.
روح اسال اللى استغلوا الجهل واشاعوا ان البلد كلها عندها سرطان و علشان كدة بنو مستشفي سرطان الاطفال رغم ان مصر مش فى الاعلى 50 دولة نسبة سرطان فى العالم بشهادة منظمة الصحة العالمية بس انت و الحمير الزيك مش هاين عليهم يشغلوا مخهم شوية و يدوروا ورا اي خبر شويتين، خلو فى قلبك حقد وغل طلعت زى الاهبل من غير ماتفكر و تقول ثورة وتهتف

الاسفنجي: ياعم أيمن فهمنى انا مش فاهم حاجه يعنى ايه ثورة ماريونات

انا : يعنى لما امريكا تدرب الثوار في صربيا باعتراف الثوار نفسهم و هي اصلا عملت فيها ثورة و بردو كنسو الشوارع و لونوها علي فكره وكل ما تقابل واحد فيهم  يقول انا ناشط سياسى و احنا الشعب الوحيد الكنس الشوارع بعد الثورة وكأن ناشط سياسي دي بقت وظيفة بيقبض منها مرتب طيب انت بتقبض ايه يا ايها الاسفنجي

الاسفنجي: والله مابقبض حاجه ولا باخد راتب

انا : عرفت بقا انك ايها الاسفنجي مش أسفنجي بس دا انت حمار كمان ده انت حتي ما قبضتش و انك ماريونات .... منظمات الغير حكومية الخرجت منها افكار الثورة و بتوع 6 ابريل كلهم نشطاء سياسيين وبياخدوا رواتب و سافرو علي حساب ادبر و فريدام هاوس يا ايها الاسفنجي و انت شغال عندهم ببلاش

الاسفنجي: انت بتتكلم إزاي؟ ومين قالك انهم اخدوا تدريب و فلوس؟ و حتي لو اخدوا فلوس و تدريب ايه يعني لما بيعملوا لصالح الشعب؟ دول منظمات هدفها نشر الديموقراطية في العالم

انا : اولا النشطاء نفسهم اعترفوا بالتمويل في القنوات التلفزيونية و لو اخذوا فلوس تفتكر البيدفع ده بيدفع ليه؟ هدفها نشر الديموقراطية في العالم، تصدق فكرتني بمسلسل رأفت الهجان لما كان بيجند عملاء و بيقولهم دي منظمة تهدف للسلام العالمي، انت مش اسفنجي مش بتتعلم من التاريخ بس لا دا انت مش بتتعلم من التمثليات حتي.

الاسفنجي: ايه الكلام الفارغ ده.

انا :يا ابني انا اعرف شخصيا ناس من المعاكم.

الاسفنجي: يعنى امريكا اللى بتدرب الناس دى هى راس الثورة

انا : لا

الاسفنجي: امال مين انت جننتنى

انا : دي ماكينة كبيره بتعمل بدقة و حرفية و تروس بدور و مستعدة تفرم اي حد يقف قدامها يعني واحد بيدفع و واحد بيدرب و واحد بيقبض و يولع و واحد ياخد وعود و يساعد و واحد ليه مصلحه يدخل في الهيصة و امريكا، اسرائيل، ايران، اخوان، حماس، منظمات اهلية، نشطاء، رجال اعمال، حركات كده يعني.

الاسفنجي: فهمنى واحده واحده ايه الناس دي كلها يا عم  دي سويقه يا عم مش ثورة.

انا :امريكا صرفت علي التدريب لحركة 6 ابريل و ناشطين و مصورين و رسامين و بتوع حقوق الانسان  فى الفريدوم هاوس وفى صربيا تحت اشرافها و هي بتدفع كل المصاريف.
اسرائيل خططت وبدأت فى بث سموم الفتنة والضغينه فى عقول الشباب عن طريق الالة العلامية اليهودية الحظيرة القطرية
ايران نفذت بمساعدة حماس وحزب الله والاخوان وحركة 6 ابريل باثارة الفوضى الخلاقة وفتح السجون وقتل المتظاهرين ...يعني تفتكر الشرطة لو عاوزه تقتل الثوار ... تقوم تحط قناصة يموتوا اتنين تلاتة ملهومش لازمة ... و لا الاحسن تضرب نار من آلي تجري الناس دي قدامها و تموت 100 الف و تخلي المابيخفش يخاف زي ليبيا و سوريا طيب بزمتك ليبيا و سوريا و سامعين عن اسلحة ثقيلة و ضرب بالدبابات و بلاوي سودة و يموت عندهم في اليوم 4 او 5 و احنا من يوم 25 يناير لحد يوم 28 لما الشرطة انسحبت مات 900 بني ادم و الشرطة جريت كمان، و الي مات من الشرطة كام واحد، انا شخصيا من رأي ان المتظاهرين لازم يتحاكموا بتهمة قتل رجال الشرطة العزل.

الاسفنجي: طيب لما الحكاية كده والجيش نزل كان المفروض يضرب المتظاهرين ونخلص.

انا : برده ايها الاسفنجي مافيش فايده ... فكر شوية لو سمحت ...الجيش لو ضرب فى المتظاهرين بتوع حقوق الانسان هيقولوا تعالى ياناتو خلصنا و يهجم على مصر واللى فيها زى ماحاصل دلوقتى فى ليبيا، الناتو بيضرب فى الجيش الليبى وفى الشعب الليبى برده و كانت هتكون فوضي عارمة الهمه طبعا بيقولوا عليها خلاقة، انما فكرة اللجان الشعبية خلت الناس هي التحمي البلد فمحدش يقدر يتكلم و قلبت الموازين فمحدش قدر يتدخل، هيتدخل يقول ايه الشعب بيحمي نفسه ليه و بعدين انحياز اغلب الشعب للجيش خلا الموضوع ده مستحيل فالقطع العسكرية الامريكية المرابطه خارج المياه الاقليمية المصرية ايام الثورة لقت ان الموضوع باظ فانسحبت.

الاسفنجي: برده يعنى ايه ثورة ماريونات طيب والبرادعى وايمن نور والاسوانى والناس دى.

انا : برده ماريونات زيهم زيك ياايها الاسفنجي بس انت ايها الاسفنجي حمار انما هما بيقبضو و موعودين بمناصب فهما ماريونات انما مش حمير.

الاسفنجي: يعنى مش انا لوحدى اللى ماريونات و حمار.

انا : لا طبعا الحمير الاسفنجيين كتير ... كل واحد مشي ورا الكلام ده من غير ما يفكر بس امتص افكار مسممة سممت فكره
و فيه احمر منك كمان.

الاسفنجي: استاذ أيمن

انا : نعم

الاسفنجي: عاوز اسالك سؤال وبس خليك هادئ

انا : اتفضل اسأل و لو اني مرارتي اتفقعت.

الاسفنجي: يعنى ايه ثورة ماريونات

انا : يا نهار اسود!!!!... يا صديقي يا عزيزي ... يا عملي الاسود... يعنى ثورة قائدها مستتر و بيحرك الاحداث من خلف الكواليس و لما تنجح يضعون لها راس من المتسلقين طبعا ده باتفاق مسبق و معروف مين الهيمسكها و يقف على اكتاف الثوار الماريونات امثالك ... روح اقراء عن ثورة اوكرانيا و صربيا علشان تفهم روح شوف الاتحاد السوفييتي انهار و اتفكك إزاي، دي ناس بتدمر الكيان المحلي قبل ما تضرب عسكريا و بعض الاحيان مش بيحتاجوا ضرب عسكري اصلا ماهي خربت لوحدها و بيدخلو بعد كده ياخدو مصلحتهم سبب التخطيط من الاول و انت عنك بقا قناه السويس و موقع و طريق من البحر المتوسط لدارفور و مصالح يغرفوا منها و مش هايشبعوا.

الاسفنجي: مش فاهم و مش مقتنع تقصد تقول ان مكانش فيه فساد.

انا : قوم امشى من هنا يلا، انت اسفنجي حمار و شكلك متخلف عقليا كمان.

الاسفنجي: ماهو الكلام ده معناه ان الثورة قامت بتخطيط اجنبي و ماكانش فيه فساد.

انا: يخرب بيتك!!!!... يابني يعني هنجيب ملائكة  من الجنة يحكمونا؟

الاسفنجي: (سكوت)

انا: مترد ردت المياه في زورك.

الاسفنجي: لأ طبعا.

انا: يعني الهيحكمنا واحد مننا صح.

الاسفنجي: صح.

انا: و ممكن يكون حرامي برضة، ولا ايه؟

الاسفنجي: طبعا ممكن.

انا: جمييييل طيب مش احسن نسيب فساد مدور البلد ---و ده لو فرضنا انهم فاسدين اصلا لأن لحد دلوقت مفيش اي دليل مادي---، فساد خلا مصر من اكثر الدول الجاذبة للإستثمار في العالم، خفض ديونا الخارجية حتي وصلت إلي 30 مليار دولار يعني نصيب الفرد منها في مصر 375 دولار يعني 2250  جنيه مصري يعني ولا حاجة, جعلنا من البلاد الغير مصنفة في انتشار مرض السرطان، فساد قضي تماما علي شلل الاطفال في مصر، قضي علي البلهارسيا، احدث ثورة في عالم الاتصالات و المواصلات و الطرق و الكباري، ولله يا ريتنا كنا فضلنا في فساد و لا نجيب واحد يا طلع فاسد يا طلع عميل يا طلع حمار زيك و فاكر نفسه وطني.

الاسفنجي: ازاي يعني و الفلوس العند الحكام و اولادة و الوزراء و رجال الاعمال مش ده فساد و المبيدات المسرطنة و مش ده فساد.


انا : لا ليك حق ...أنت صح ... تصبح على خير ... امشي يابني امشي ... مافيش فايده.... و الله ما في فايده ....جتكم البلاوي مليتو البلد.



1 comment:

Anonymous said...

بالتأكيد لديك بعض الآراء ووجهات النظر مقبولة. www.nilefish.com يقدم نظرة جديدة على هذا الموضوع.